وال واشر نما چیست و کاربردهای وال واشر نما

وال واشر چیست؟

وال واشر یک المان روشنایی و نورپردازی نسبتا جدید و کاربردی می‌باشد. که از کنار هم قرار گرفتن چندین منبع نوری که به طور معمول ال‌ای‌دی می‌باشد. تولید میشود، این محصولات قابل استفاده به عنوان پروژکتور نما نیز هستند. وال واشر نما ها محصولات روشنایی به جای استفاده از پروژکتور ها هستند. در مواقعی که امکان استفاده از پروژکتور وجود نداشته باشد و همزمان نیاز به نور بسیار باشد، می‌توان از والواشر ها استفاده کرد.

مثلا ممکن می‌باشد. برای روشنایی و نورپردازی ساختمان ها فضایی باریک و بلند داشته باشیم. در چنین شرایطی نمی‌توان از چندین پروژکتور به طور همزمان استفاده کرد چرا که علاوه بر کمبود فضا، تعدد پروژکتور ها در کنار هم، ظاهر نامناسبی ایجاد می‌کند. وال واشر ها قادرند نور خطی و یکنواخت در عرض بسیار ایجاد کنند. همچنین استفاده از وال واشر در مواقعی که تمایل به عدم تابش نور از طریق پنجره ها باشد، امکان پذیر خواهد بود. به این مفهوم که می‌توان آن را به عنوان بخشی از زیبایی ساختمان ها نیز استفاده کرد، روشنایی و نورپردازی ساختمان های بزرگ با استفاده از پروژکتورها می‌تواند نقش به سزایی در نمایش با شکوه و مجلل ساختمان داشته باشد. وال واشر نما ها به منظور روشنایی و نورپردازی نمای ساختمان ها، بدنه ی پل ها، بناهای تاریخی، تونل ها و انواع دیوارها به کار می‌روند.

از مزایای وال واشرها می‌توان به بالا بودن فوکوس ال‌ای‌دی ها، هماهنگی کامل با سیستم DMX، بازدهی نوری بالا و راندمان بالا، توان مصرفی خیلی پایین در مقایسه با چراغ های معمولی و نورافکن ها، قابلیت نصب در زوایای مختلف با امکان اجرای سایه و روشن در سطح دیوار و تداوم نور خروجی ثابت در طولانی مدت اشاره داشت.

کاربرد اصلی این محصول در ایجاد روشنایی و روشنایی و نورپردازی بر روی دیوار ها، نمای ساختمان و ایجاد پرده نور در انواع سطوح از جمله دیوارها، پل ها و… می‌باشد. از دیگر کاربرد های وال واشر می‌توان به ساخت انواع چراغ های خطی رنگی مانند پرچم) اشاره کرد. از وال واشر برای روشنایی و نورپردازی سطوح بزرگ مخصوصا دیوارها) استفاده می‌شود. وال واشر نما بیشتر برای روشنایی و نورپردازی در ساختمانهای جدید کاربرد دارد. البته از این المان ممکن می‌باشد. در موزه ها، گالریها و فروشگاهها و یا نقاطی که یک سوژه روشنایی و نورپردازی که سطح بزرگی داشته باشد استفاده شود.

همچنین والواشر در موارد زیادی به جز نور پردازی نمای ساختمان مصرف دارد که عبارتند از:
روشنایی فروشگاه ها و رستوران های بزرگ رشد گیاهان گرو لایت): این نور پردازی با توجه به نور مورد نیاز گیاه منظور و با ال‌ای‌دی های فرکانسی و خاص انجام می‌شود. نور پردازی آکواریوم آب شیرین: استفاده از والواشر در آکواریوم های آب شیرین در اغلی موارد برای زیبایی مود استفاده قرار می‌گیرد.

نور پردازی آکواریوم آب شور: این مورد برای شبیه سازی آکواریوم به محیط دریا برای حیات ماهیان آب شور الزامی می‌باشد. و از ال ای دی های کلوین دار و uv در والواشر باید استفاده شود. موارد پزشکی و عفونی مراسم جشن : والواشر بلک لایت خیلی در جشن ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع اقلامی مانند کلاه ، عینک و … که فقط با ال ای دی uv رنگ مورد نظر را میگیرند مکمل والواشر ها می‌باشند.

روشنایی به کار رفته در ساخت وال واشر ها، ال ای دی هستند. این ال ای دی ها دارای لنزی برای تنظیم زاویه تابش نور هستند که باعث می‌شود کنترل بیشتری بر روی شرایط نور پردازی وجود داشته باشد. این زاویه به طور معمول 30 تا 45 درجه را پوشش می‌دهند. برای داشتن ال ای دی با زاویه متفاوت، نیاز به سفارش اختصاصی محصول می‌باشد. ال‌ای‌دی های قرار گرفته به روی وال واشر ها می‌توانند به طور متراکم و با فاصله اندک از یکدیگر قرار گیرند که در این صورت نور بیشتر ارائه خواهند داد. اما همین وال واشر نما می‌تواند از ال ای دی های کمتری استفاده کند تا نور کمتری داشته باشد.

وال واشرها دارای طیف کاملی از رنگ ها بوده که به شما امکان استفاده از رنگ های آفتابی، مهتابی و فول کالر را به صورت همزمان می‌دهد و به صورت سفارشی در ابعاد متفاوت و توان های مختلف قابل تولید می‌باشد.

شکل خطی این چراغ نور یکنواختی در طول ایجاد کرده و بسته به میزان روشنایی مورد نیاز می‌توان تراکم روشنایی، رنگ و همچنین طول بدنه چراغ را انتخاب نمود. وال واشر ال‌ای‌دی جهت روشنایی دکوراتیو و روشنایی و نورپردازی بناها و محیط های خارجی استفاده می‌شود. این محصول به شکل خطی طراحی شده و قابلیت ارتباط با سیستم های روشنایی و نورپردازی رنگ متغیر را دارا می‌باشد. و همچنین در ابعاد، اشکال و زوایای پخش نور متفاوت تولید می‌گردد. از دیگر مزایای وال واشر ال ای دی می‌توان به بازده بالا، طول عمر خیلی بالا و منحصر به فرد بودن این محصول اشاره داشت. ال ای دی ها به واسطه مصرف پایین انرژی می‌توانند در رمی‌باشد. ای کاهش هزینه های انرژی در پروژه های روشنایی و نورپردازی، بازده نوری بالایی داشته باشند.

وال واشر از 4 قسمت کلی تولید میشود:

ال‌ای‌دی ال ای دی برای ایجاد نور که معمولا از چندین ال‌ای‌دی با توان مصرفی 1 وات استفاده می‌شود. بدنه وال واشر لنز برای پخش و یا تمرکز نور در محل مورد نظر

بدنه: هیت سینک منتقل کننده حرارت) در والواشرها همان بدنه والواشر هست. برای انتقال حرارت از آلومینیوم استفاده میکنند که حرارت را زود به خود میگیرد و زود هم خنک میشود. با تماس دادن بدنه آلومینیومی به سطح زیرین ال‌ای‌دی حرارت تولید شده در چیپ ال‌ای‌دی را به بیرون منتقل مینمایند. وزن بدنه و سطح آن یک پارامتر تعیین کننده در کیفیت و مرغوبیت والواشر می‌باشد چرا که هر چه بدنه سبکتر و نازکتر و سطح تماس کمتری با هوا داشته باشد حرارت بیشتر در ال‌ای‌دی میماند و طول عمر قطعه کم میشود. تولید کنندگان اغلب برای کاهش قیمت در بازار از بدنه سبکتر استفاده میکنند که همین امر موجب کاهش طول عمر المان می‌شود.

درایور در صورت راه اندازی اصولی و صحیح به صورت سری از درایور استفاده می‌شود.) ال‌ای‌دی های به کار رفته در والواشر ال‌ای‌دی های پاور POWER) هستند. که توان هر ال‌ای‌دی معمولا 1 وات می‌باشد. البته از ال‌ای‌دی های با وات بیشتر مثل 3 وات) نیز میتوان استفاده نمود ولی به دلیل اینکه نوردهی ال‌ای‌دی های پاور همراه با تولید حرارت هست و باید برای خنک کردن و انتقال این حرارت روشهایی را در نظر گرفت از ال ای دی با وات بالاتر استفاده نمیگردد چرا که هرچه توان ال ای دی بالاتر باشد تولید حرارت آن نیز بیشتر خواهد بود. احتمالا شما فکر میکردید که ال‌ای‌دی قطعه ای می‌باشد. که حرارت تولید نمیکند و راندمان بالایی دارد. در جواب باید گفت که با توجه به حجم نور تولیدی و در نظر گرفتن ابعاد نقطه تولید کننده این نور حرارت به وجود آمده خیلی ناچیز می‌باشد. ولی برای افزایش طول عمر ال‌ای‌دی باید این حرارت را سینک کرد. برای انتقال این حرارت از هیت سینک استفاده می‌شود.

لنز: با توجه به مصرف وال واشرها برای پرتاب نور بیشتر و پوشش نوری بیشتر از لنز در مقابل ال‌ای‌دیها استفاده میشود. کار لنز متمرکز کردن و جهت دادن به نور می‌باشد. که این لنزها میتوانند زوایای گوناگونی از 5 درجه تا 120 درجه و یا بیشتر داشته باشند. به طور کلی در یک

وال‌واشر از یک نوع لنز با یک زاویه پخش نور استفاده میشود. در مورد لنز شفافیت و عدم داشتن حباب موجب مرغوبیت لنز می‌باشد. لنز را با استفاده از هولدر بر روی ال ای دی تثبیت می‌کنند. لنزها انواع گوناگونی نیز دارند ازجمله لنز محدب لنز تخت. لنز مشجر لنز یکپارچه که هولدر و لنز یک تکه می‌باشد.

درایور: در واقع آن چیزی که برق شهر را تبدیل به ولتاژ و جریان مورد نیاز ال‌ای‌دی ها میکند درایور می‌باشد. اهمیت درایور از این جهت می‌باشد. که جریان و ولتاژ را به صورت کنترل شده و دقیق به ال‌ای‌دی منتقل کند چرا که ال‌ای‌دی در اثر کارکرد و تولید نور مقداری حرارت هم تولید میکند که همین حرارت سبب بالاتر رفتن جریان و مصرف ال‌ای‌دی میشود و این چرخه درصورتیکه ادامه پیدا کند خیلی زود ال ای دی که المان اصلی تولید کننده نور می‌باشد. سوخته و از بین میرود. درایورها دارای رنج توان کارکرد میباشند به عنوان مثال1تا 3 وات یا 15تا 24 وات و…. در مورد درایور مهمترین نکته PFC یا اهمان راندمان یا ضریب تبدیل انرژی به توان مفید درایور می‌باشد که آنرا به صورت درصد نمایش میدهند. راندمان درایورها میتواند مقادیر مختلفی باشد ولی در صورتیکه این عدد بالاتر باشد نشانه کیفیت درایور می‌باشد. راندمان دایورها معمولا از 80 درصد به بالا می‌باشد. با درنظر گرفتن رنج کارکرد میتوان گفت که یک درایور ممکن می‌باشد. بتواند pfc بالاتری از آنچه بر رویش درج شده نیز داشته باشد ولی این امر سبب کاهش طول عمر درایور میشود. بیشترین چیزی که به درایور ،که مستقیما با برق شهر در تماس می‌باشد.