محافظ ولتاژ، محافظ یخچال، محافظ لوازم خانگی و محافظ صوتی و تصویری

محافظ ولتاژ یکی از اجزای مهم در لوازم خانگی (محافظ یخچال، محافظ صوتی و تصویری) است که به منظور حفاظت از آن ها در برابر نوسانات برق و ولتاژ بالا و پایین طراحی شده است. این اجزا، در بسیاری از لوازم خانگی مانند یخچال، تلویزیون، کامپیوتر، ماشین لباسشویی و... استفاده می شود. در این مقاله، به معرفی محافظ ولتاژ و نحوه کار آن پرداخته خواهد شد.
 
محافظ ولتاژ چیست؟
 
محافظ ولتاژ، به عنوان یک اجزای الکترونیکی، در لوازم خانگی  (محافظ یخچال، محافظ صوتی و تصویری) به کار می رود تا در برابر نوسانات و تغییرات ولتاژ بالا و پایین، لوازم خانگی را حفاظت کند. این اجزا، با کنترل ولتاژ و جریان برق، به منظور جلوگیری از خرابی و آسیب دیدن لوازم خانگی، طراحی شده اند. در واقع، محافظ ولتاژ به عنوان یک فیوز الکترونیکی عمل می کند.
 
نحوه کار محافظ ولتاژ
 
محافظ ولتاژ، با کنترل ولتاژ و جریان برق، به منظور جلوگیری از خرابی و آسیب دیدن لوازم خانگی، عمل می کند. در صورتی که ولتاژ بالاتر از حد مجاز شود، محافظ ولتاژ به صورت خودکار قطع شده و از لوازم خانگی (محافظ یخچال، محافظ صوتی و تصویری)  جلوگیری می کند تا آسیب ببینند. همچنین، در صورتی که ولتاژ پایین تر از حد مجاز شود، محافظ ولتاژ به صورت خودکار روشن می شود و با افزایش ولتاژ، لوازم خانگی را حفاظت می کند.
 
انواع محافظ ولتاژ
 
- محافظ ولتاژ خطی: این نوع محافظ ولتاژ با استفاده از ترانسفورماتور و دیودهای خطی طراحی شده است. این نوع محافظ، برای حفاظت از لوازم خانگی با مصرف برق بالا مناسب است.
 
- محافظ ولتاژ سوئیچینگ: این نوع محافظ ولتاژ با استفاده از ترانسفورماتور و دیودهای سوئیچینگ طراحی شده است. این نوع محافظ، برای حفاظت از لوازم خانگی با مصرف برق کم مناسب است.
 
- محافظ ولتاژ الکترونیکی: این نوع محافظ ولتاژ با استفاده از قطعات الکترونیکی طراحی شده است. این نوع محافظ، برای حفاظت از لوازم خانگی با مصرف برق بالا و کم مناسب است.
 
- محافظ ولتاژ ترکیبی: این نوع محافظ ولتاژ با استفاده از ترکیب قطعات الکترونیکی و دیودهای سوئیچینگ و خطی طراحی شده است. این نوع محافظ، برای حفاظت از لوازم خانگی با مصرف برق بالا و کم مناسب است.